Διαταραχές Φωνής

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Διαταραχές φωνής

Όλοι μας έτυχε να έχουμε πρόβλημα με την φωνή μας, είναι φορές που η φωνή μας είναι βραχνή ή ακόμη χειρότερα, η φωνή μας χάνεται εντελώς! Κρυώματα, αλλεργίες, βρογχίτιδα, έκθεση σε χημικά όπως η αμμωνία, ή ακόμη και μια Κυριακή στο γήπεδο ή μια νυχτερινή έξοδος σε χώρο με δυνατή μουσική μπορεί να μας οδηγήσει στην απώλεια της φωνής μας. Μάθετε περισσότερα για τις διαταραχές της φωνής.

 


Τι είναι τα οζίδια των φωνητικών χορδών και οι πολύποδες?

Τα οζίδια των φωνητικών χορδών είναι καλοήθεις (μη καρκινικές) αποφύσεις και στις δύο φωνητικές χορδές οι οποίες προκαλούνται από την κατάχρηση της φωνής. Με τον χρόνο, η επαναλαμβανόμενη κατάχρηση (λάθος χρήση) των φωνητικών χορδών έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη μαλακών πρηξιμάτων σε κάθε μια φωνητική χορδή. Αυτά τα σημεία εξελίσσονται σε σκληρότερα σημεία, σαν κάλοι,   που ονομάζονται οζίδια. Τα οζίδια αυτά γίνονται μεγαλύτερα και σκληρότερα όσο η κατάχρηση συνεχίζεται.

Οι πολύποδες μπορούν να πάρουν διάφορες μορφές. Μερικές φορές προκαλούνται από την κατάχρηση της φωνής. Εμφανίζονται στη μία ή και στις δύο φωνητικές χορδές. Έχουν την μορφή πρηξίματος ή εξογκώματος (σαν τα οζίδια) ή σαν εξογκώματα που μοιάζουν με μίσχο ή σαν σημείο που μοιάζει με φουσκάλα. Οι περισσότεροι πολύποδες είναι μεγαλύτεροι από τα οζίδια και μπορεί να ονομαστούν με διαφορετικές ονομασίες όπως, εκφυλιστικοί πολύποδες ή το οίδημα του Reinke. Ο καλύτερος τρόπος για να καταλάβουμε την διαφορά μεταξύ των οζιδίων και των πολυπόδων είναι να σκεφτούμε τα οζίδια ως κάλους και τους πολύποδες ως φουσκάλες.

 


Ποια είναι τα σημάδια και τα συμπτώματα των οζιδίων και των πολυπόδων των φωνητικών χορδών;

Τα οζίδια και οι πολύποδες έχουν τα ίδια συμπτώματα:

βραχνάδα
"σκληρή " φωνή
«τραχιά» φωνή
σκληρότητα
πόνος από αυτί σε αυτί
αίσθηση σαν να υπάρχει ένα «κομμάτι στο λαιμό"
πόνος στον αυχένα
• μειωμένο εύρος του τόνου της φωνής
φωνητική και σωματική κόπωση

 


Πως γίνετε η διάγνωση για τα οζίδια και τους πολύποδες;

Αν βιώνετε προβλήματα με την φωνή σας περισσότερο από 2 – 3 εβδομάδες θα πρέπει να επισκεφτείτε έναν ιατρό, ωτορινολαρυγγολόγο κατά προτίμηση.

Η εξέταση θα πρέπει να εκτιμήσει την ποιότητα της φωνής, την ένταση, την ικανότητα να διατηρείτε η φώνηση και άλλα χαρακτηριστικά της φωνής. Η λαρυγγοσκόπηση θα δώσει μια ποιο κοντινή άποψη των φωνητικών χορδών και του λάρυγγα. Το στροβοσκόπιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εξεταστούν οι φωνητικές χορδές κατά την λειτουργία τους σε πραγματικό χρόνο.

 


Ποιες θεραπείες είναι διαθέσιμες για τα οζίδια και τους πολύποδες;

Τα οζίδια και οι πολύποδες θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ιατρικά, με εγχείρηση ή/και συμπεριφοριστικά. Η εγχείρηση αφαιρεί τα οζίδια ή τους πολύποδες από τις φωνητικές χορδές. Αυτή η αντιμετώπιση ενδείκνυται όταν τα οζίδια ή οι πολύποδες είναι πολύ μεγάλοι ή υπάρχουν για πολύ καιρό.

Πολλοί άνθρωποι ακολουθούν την συμπεριφοριστική παρέμβαση – θεραπεία φωνής – από λογοθεραπευτή /λογοπεδικό. Η θεραπεία της φωνής περιλαμβάνει την σωστή υγιεινή της φωνής, την μείωση ή εξάλειψη της κατάχρησης της φωνής, άμεση θεραπεία στον τόνο και την ένταση της φώνησης, και στην εκμάθηση της σωστής αναπνοής για την υποστήριξη της φώνησης.

Αφασία Ενηλίκων

  Αφασία

Αφασία είναι μια επίκτητη διαταραχή η οποία οφείλεται σε βλάβη του εγκεφάλου. Επηρεάζει την ικανότητα για επικοινωνία. Τα κύρια χαρακτηριστικά της αφασίας είναι δυσκολία του ατόμου να μιλήσει, να κατανοήσει αυτά που του λένε, καθώς και δυσκολίες στη γραφή και στην ανάγνωση.

 


 

 Τα αφασικά άτομα δεν έχουν χάσει τη λογική τους και έχουν πλήρη συναίσθηση της κατάστασης τους.

Πολύ συχνά το άτομο δε βρίσκει τις λέξεις για να εκφραστεί.

Κάποιος αφασικός περιέγραψε την εμπειρία σα να είναι «κλειδωμένος μέσα στο ίδιο του το κεφάλι».

Κάποιος άλλος έιπε: «…Μπορούσα να παίζω τάβλι όπως πριν, αλλά δε μπορούσα να πω «ντόρτια». Σκεφτόμουνα κανονικά, αλλά δε μπορούσα να κάνω τις σκέψεις μου λόγια».

Για τον περισσότερο κόσμο η ομιλία είναι κάτι φυσικό και η απώλειά της αδιανόητο. Ένα άτομο που έχασε την ικανότητα ομιλίας έχει δυσκολίες να εκφράσει την προσωπικότητά του. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στο λαθεμένο συμπέρασμα ότι το άτομο πάσχει από κάποια διανοητική καθυστέρηση ή βρίσκεται σε κατάσταση πλήρους σύγχυσης.

Οι δυσκολίες του στην επικοινωνία συχνά προκαλούν έλλειψη υπομονής και ανοχής από τους γύρω του. Μερικές φορές νομίζουν πως έχουν να κάνουν με μεθυσμένο.

Έτσι η αφασία μπορεί να απομονώσει τον αφασικό σε βαθμό που δε μπορούμε να το φανταστούμε. Το ένα τρίτο των αφασικών δεν έχει καμιά κοινωνική ζωή.

Δυσκολία στην κατανόηση ή στο διάβασμα σημαίνει καθόλου ραδιόφωνο, καθόλου τηλέφωνο, λίγη τηλεόραση. Καθόλου γράμματα, καθόλου βιβλία, λίγες συζητήσεις.

 


 Τι βοηθάει ένα άτομο με αφασία 

  •             Να μιλάς αργά σε απλές προτάσεις.
  •          Δίνε μία πληροφορία κάθε φορά.
  •          Να μιλάς για συγκεκριμένα πράγματα και όχι αφηρημένα.
  •          Να του δώσεις χρόνο να κατανοήσει τι έχεις πει.
  •          Όταν μιλάς, ταυτόχρονα να δείχνεις με τα χέρια σου αυτό που θέλεις να πεις.
  •          Να προτείνεις εναλλακτικές λέξεις όταν δυσκολεύεται να εκφραστεί.
  •          Να μην επιμένεις όταν δυσκολεύεται έντονα.
  •          Να επιβραβεύεις τις προσπάθειές του/της.
  •          Να περιορίζεις τους γύρω θορύβους όταν μιλάς.

 


Τι αποθαρρύνει ένα άτομο με αφασία

  •           Να τον πατρονάρεις ή να του μιλάς αφ’ υψηλού.
  •          Να υψώνεις τη φωνή σου νομίζοντας πως θα σε καταλάβει.
  •          Να μιλάς σα να μην είναι παρών.
  •          Να μιλάς σε θορυβώδες περιβάλλον ή μπροστά στην τηλεόραση ή το ραδιόφωνο.
  •          Να μιλάς πολύ γρήγορα.
  •          Να αλλάζεις γρήγορα θέμα συζήτησης.

 


Στόχοι της λογοπεδικής παρέμβασης

  •            Αξιοποίηση των δυνατοτήτων επικοινωνίας του ατόμου.
  •         Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του ατόμου.
  •         Εκπαίδευση σε εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας (σύστημα συμβόλων, νοήματα, σχέδιο, βιβλίο επικοινωνίας).
  •         Επαναφορά ικανοτήτων κατανόησης και έκφρασης λόγου.
  •         Βελτίωση άρθρωσης.
  •         Αντιμετώπιση προβλημάτων μάσησης και κατάποσης.
  •         Αύξηση της ικανότητας του ατόμου να αντιμετωπίζει δραστηριότητες καθημερινής ζωής (χειρισμός χρημάτων, μετακινήσεις, κοινωνικές επαφές).

 

 

Login Form