Μαθησιακές δυσκολίες

 

Πρώτη Δημοτικού

 

            Η πρώτη Δημοτικού είναι η πιο κρίσιμη περίοδος στην εκπαιδευτική ζωή του παιδιού καθώς μπαίνουν τα θεμέλια για τη σχολική/εκπαιδευτική ζωή του και αυτό είναι κάτι που προκαλεί αρκετό άγχος στους γονείς.

Καθώς ένας ενήλικας μπορεί να ελέγξει τα συναισθήματά του περισσότερο από ένα εξάχρονο παιδί, είναι αυτός που πρέπει να το επηρεάσει θετικά χωρίς να του μεταδίδει το οποιοδήποτε άγχος ή ανησυχία τον διακατέχει.

Τα παιδιά ήδη από τη φοίτησή τους στο νηπιαγωγείο γνωρίζουν πως μπορούν να συνεργαστούν και να πειθαρχήσουν στο σχολικό περιβάλλον. Δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη «δουλειά» που έχει κάνει ο κάθε γονιός στο σπίτι με το παιδί του. Ο σεβασμός στους άλλους καθώς και η κοινωνικότητά του θα το βοηθήσουν να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον.        

Η προετοιμασία για τη φοίτηση στο «μεγάλο σχολείο» μπορεί να αρχίσει το καλοκαίρι. Συζητήστε μαζί του και αναφέρετε πόσο περήφανοι είστε που μεγάλωσε και θα πάει στο «μεγάλο σχολείο», ζητήστε να σας εκφράσει τα συναισθήματά του για την πρώτη μέρα στο σχολείο και καθησυχάστε τις όποιες ανησυχίες του, περπατήστε έξω από το σχολείο, πηγαίνετε μαζί στην αγορά και ψωνίστε τα απαραίτητα, μιλήστε του για το ρόλο της δασκάλας και εξηγήστε του πως θα είναι διαδικαστικά η πρώτη μέρα.

           Το Νηπιαγωγείο που είναι το πρώτο σκαλί της εκπαίδευσης βοηθάει τα παιδιά να αναπτυχθούν σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά και ταυτόχρονα να αναπτύξουν και να εξελίξουν κάποιες βασικές δεξιότητες και ικανότητες. Φεύγοντας από το Νηπιαγωγείο το παιδί έχει μάθει πολλά που θα του χρησιμεύσουν στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα και όχι μόνο, κάποια από αυτά είναι τα εξής:

  Να κατανοεί, να περιγράφει, να εξηγεί/ερμηνεύει κατάλληλες για την ηλικία του ιστορίες.

  Να γνωρίζει τους κανόνες ανάγνωσης (π.χ. διαβάζουμε από τα αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω).

  Να αναγνωρίζει οικεία γράμματα ή και λέξεις στο περιβάλλον.

  Να εντοπίζει τον τίτλο και τον συγγραφέα ενός βιβλίου.

  Να κρατά το μολύβι/στυλό/κιμωλία με σωστό τρόπο έχοντας τη σωστή στάση σώματος.

  Να γράφει το όνομά του με πεζά και κεφαλαία γράμματα.

  Να μετρά χρησιμοποιώντας αυθαίρετες ή συμβατικές μονάδες μέτρησης (π.χ. μετρά την απόσταση από το κρεβάτι του στην πόρτα με πατούσες/βήματα, να μετρά ονοματίζοντας τους αριθμούς πόσα μπαλόνια έχει).

  Να κατανοεί απλές χωροχρονικές σχέσεις (π.χ. πάνω-κάτω, χθες/σήμερα/αύριο).

  Να αναγνωρίζει και να ονοματίζει τα βασικά σχήματα και χρώματα.

  Να αναπαριστά γεγονότα με χρονική ακολουθία (π.χ. να μπορεί να αφηγηθεί γεγονότα με τη σειρά που συνέβησαν)

  Να περιγράφει μεταβολές του καιρού και άλλα μετεωρολογικά φαινόμενα.

  Να κόβει και να ζωγραφίζει εντός ορίων.

Μια από τις μεγάλες διαφορές του Νηπιαγωγείου από το Δημοτικό είναι ότι στο δεύτερο, το παιδί πρέπει να μελετήσει στο σπίτι. Με δεδομένο ότι για πρώτη φορά μένει τόσες ώρες στο σχολείο, πράγμα που σημαίνει πως κουράζεται περισσότερο, η μελέτη στο σπίτι για πολλούς γονείς αποτελεί θέμα για προβληματισμό και πηγή άγχους. Με τις παρακάτω πρακτικές ιδέες η μελέτη μπορεί να γίνει πιο εύκολη, ευχάριστη και οργανωμένη διαδικασία τόσο για το παιδί όσο και για το γονιό.

  Να υπάρχουν κοντά, οργανωμένα όλα τα υλικά που θα χρειαστούν.

  Να είστε ευέλικτοι ως προς το χώρο μελέτης του παιδιού. Ρωτήστε το παιδί που του αρέσει να διαβάζει.

  Απομακρύνετε ότι δεν σχετίζεται με την παρούσα εργασία.

  Χρησιμοποιήστε ένα πλάνο μελέτης.

  Φτιάξτε ένα πρόγραμμα μελέτης καθορίζοντας μαζί με το παιδί συγκεκριμένη ώρα για μελέτη.

  Αποφύγετε την απότομη μετάβαση από το παιχνίδι στη μελέτη.

  Βάλτε τις εργασίες σε σειρά. Όταν το παιδί έχει πολλές εργασίες να ξεκινά από τις εύκολες για να αποκτά αυτοπεποίθηση.

  Κάντε διαλείμματα.

  Κάντε καίριες ερωτήσεις.

  Αποφύγετε να κάνετε εργασίες του παιδιού σας όταν θα τύχει να έχει περισσότερες από όσες έχει συνήθως.

  Να είστε διαθέσιμοι για βοήθεια ως σύμβουλοι και να έχετε θετική στάση.

  Να συνδέετε τη μελέτη με τα ενδιαφέροντα του παιδιού, όπου αυτό είναι δυνατό.

  Να επιβραβεύετε την πρόοδο. Δώστε στο παιδί μικρές αμοιβές όταν φτάνει τους στόχους του.

Ακολουθώντας το κατάλληλο για το παιδί σας πρόγραμμα μελέτης και τελειώνοντας την Ά Δημοτικού ο μικρός μαθητής θα πρέπει ενδεικτικά να εμφανίζει τις παρακάτω ικανότητες:

  Να κατανοεί τον προφορικό λόγο μέσα από την πρόσληψη πληροφοριών και την ανταπόκριση στις οδηγίες.

  Να ακολουθεί 2-3 οδηγίες στη σειρά.

  Να απαντά σε πιο περίπλοκες ερωτήσεις που επιδέχονται «ναι/όχι».

  Να αρθρώνει σωστά όλα τα φωνήματα.

  Να εκφράζει ιδέες με μια ποικιλία ολοκληρωμένων προτάσεων.

  Να χρησιμοποιεί σωστά τα περισσότερα μέρη του λόγου.

  Να δίνει οδηγίες.

  Να ξεκινά συζητήσεις.

  Να διαβάζει λέξεις δυνατά.

  Να έχει λεξιλόγιο 100 κοινών λέξεων.

  Να αποδεικνύει ότι κατανόησε αυτό που διάβασε.

  Να γράφει καθαρά.

  Να απαγγέλει/ διαβάζει/ γράφει/ διατάσσει τους φυσικούς αριθμούς ως το 100.

  Να εκτελεί πράξεις πρόσθεσης και αφαίρεσης με αριθμούς που δε ξεπερνούν το 20.

  Να διακρίνει τα στερεά σχήματα (κύβος σφαίρα κτλ.)

Να έχετε πάντα στο μυαλό σας πως ενθαρρύνοντας, υποστηρίζοντας και μεταδίδοντας ηρεμία στο παιδί σας θα έχετε σίγουρα θετικά αποτελέσματα και το μικρό σας θα ξεκινήσει και θα τελειώσει με επιτυχία τη νέα του σχολική ζωή.

Share

Login Form